Pipilotti Rist, (Entlastungen) Pipilottis Fehler, 1988, Video, 11′10″, Farbe, Ton. Videostill. Courtesy of the artist and Electronic Arts Intermix, New York. Pipilotti Rist, (Entlastungen) Pipilottis Fehler, 1988, Video, 11′10″, Farbe, Ton. Videostill. Courtesy of the artist and Electronic Arts Intermix, New York. - Mit freundlicher Genehmigung von: jsfoundation.art

Was: Ausstellung

Wann: 14.09.2023 - 28.07.2024

The Julia Stoschek Foundation presents an extensive group exhibition featuring 37 artists that trace the intersection of performance and video from the late 1960s to today.

“Unbound: Performance as Rupture” examines how different generations of artists have called upon the body in relation to the camera to refuse oppressive ideologies, disrupt historical narratives, and…

The Julia Stoschek Foundation presents an extensive group exhibition featuring 37 artists that trace the intersection of performance and video from the late 1960s to today.

“Unbound: Performance as Rupture” examines how different generations of artists have called upon the body in relation to the camera to refuse oppressive ideologies, disrupt historical narratives, and unsettle concepts of identity. Setting works from the Julia Stoschek Collection in dialogue with loans, the exhibition traces various intersections of performance and video art from the late 1960s to today, focusing on how they create specific forms of rupture, fracture, and pause.

Artists: Panteha Abareshi, Eleanor Antin, Salim Bayri, Nao Bustamante, Matt Calderwood, peter campus, Patty Chang, Julien Creuzet, Vaginal Davis, Ufuoma Essi, VALIE EXPORT, Cao Guimarães, Shuruq Harb, Sanja Iveković, Ulysses Jenkins, Joan Jonas, Stanya Kahn, Verena Kyselka, Tarek Lakhrissi, Klara Lidén, mandla & Graham Clayton-Chance, Lutz Mommartz, Senga Nengudi, Mame-Diarra Niang, Lydia Ourahmane, Christelle Oyiri, P. Staff, Manfred Pernice, Sondra Perry, Howardena Pindell, Pope.L, Pipilotti Rist, Katharina Sieverding, Akeem Smith, Gwenn Thomas

Curator: Lisa LongAssistant Curator: Line AjanDie Julia Stoschek Foundation präsentiert eine Gruppenausstellung mit 37 Künstler*innen, deren Arbeiten aus den 1960er-Jahren bis in die Gegenwart die Schnittstellen von Performance und Video untersuchen.

„Unbound: Performance as Rupture“ widmet sich der Frage, wie sich Künstler*innen zu unterschiedlichen Zeiten mit dem Körper in Bezug auf die Kamera auseinandergesetzt und dabei Ideologien der Unterdrückung zurückgewiesen, historische Narrative durchbrochen oder Vorstellungen von Identität erschüttert haben. Die Ausstellung, die Arbeiten aus der Julia Stoschek Collection mit Leihgaben in Dialog bringt, zeichnet verschiedene Schnittstellen von Performance und Videokunst seit den 1960er-Jahren und bis in die Gegenwart nach und legt dabei ein besonderes Augenmerk auf Formen des Risses, des Bruchs und der Pause. MEHR

Künstler*innen: Panteha Abareshi, Eleanor Antin, Salim Bayri, Nao Bustamante, Matt Calderwood, peter campus, Patty Chang, Julien Creuzet, Vaginal Davis, Ufuoma Essi, VALIE EXPORT, Cao Guimarães, Shuruq Harb, Sanja Iveković, Ulysses Jenkins, Joan Jonas, Stanya Kahn, Verena Kyselka, Tarek Lakhrissi, Klara Lidén, mandla & Graham Clayton-Chance, Lutz Mommartz, Senga Nengudi, Mame-Diarra Niang, Lydia Ourahmane, Christelle Oyiri, P. Staff, Manfred Pernice, Sondra Perry, Howardena Pindell, Pope.L, Pipilotti Rist, Katharina Sieverding, Akeem Smith, Gwenn Thomas

Kuratorin: Lisa LongAssistenzkuratorin: Line Ajan

Vaginal Davis, The White to be Angry, 1999, Video, 19′22″, S/W, Ton. Videostill. Courtesy the artist and Galerie Isabella Bortolozzi, Berlin. Vaginal Davis, The White to be Angry, 1999, Video, 19′22″, S/W, Ton. Videostill. Courtesy the artist and Galerie Isabella Bortolozzi, Berlin. - Mit freundlicher Genehmigung von: jsfoundation.art / Julia Stoschek Foundation mandla & Graham Clayton-Chance, as british as a watermelon, 2019, HD Video, 28′30″, Farbe, Ton. Videostill. Courtesy of the artists. mandla & Graham Clayton-Chance, as british as a watermelon, 2019, HD Video, 28′30″, Farbe, Ton. Videostill. Courtesy of the artists. - Mit freundlicher Genehmigung von: jsfoundation.art / Julia Stoschek Foundation P. Staff, Pure Means, 2021, Zweikanal-HD-Video, 4′37″, Farbe, Ton. Videostill. Courtesy of the artist and Commonwealth and Council. P. Staff, Pure Means, 2021, Zweikanal-HD-Video, 4′37″, Farbe, Ton. Videostill. Courtesy of the artist and Commonwealth and Council. - Mit freundlicher Genehmigung von: jsfoundation.art / Julia Stoschek Foundation
Tags: Aktionskunst, Filme, Performance, Video

ÖFFNUNGSZEITEN
Sonntag, 11–18 Uhr 

Das könnte Sie auch interessieren.
Philip-Lorca diCorcia, Mary and Babe, 1982, Chromogenic Color Print © Philip-Lorca diCorcia, Courtesy of the artist, Sprüth Magers and David Zwirner
Berlin, Ausstellung, 13.12.2024 - 04.05.2025
Die riesigen Gemälde von Franz Gertsch - hier das 24 Quadratmeter große "Medici" - verlieren in Reproduktionen das Faszinierende ihrer malerischen Details. Foto: Ludwig Forum, Aachen
Berlin, Ausstellung, 01.02.2025 - 07.05.2025
ABC – Grafton G2651, 2022 © Silvia Rosi, produziert mitUnterstützung der MAXXI Foundation und BVLGARI
Berlin, Ausstellung, 01.02.2025 - 07.05.2025
Dit, 2015 © Atong Atem. Courtesy of MARS and the artist
Berlin, Ausstellung, 01.02.2025 - 07.05.2025
9/4/2024, 6:30 AM © Sam Youkilis
Berlin, Ausstellung, 24.05.2025 - 17.09.2025
Stunned Man, 2004 © Julian Rosefeldt